fredag 24 april 2015

Vem ska trösta knyttet?

Sagan om knyttet som var rädd för ensamheten i sitt hus så han begav sig ut på ett äventyr i världen.


Jag fick hem en broschyr från Gislaveds bibliotek och där fick jag se att en dockteater skulle visas. När jag läste vidare fick jag reda på att det teatern spelas upp med skuggor och jag blev nyfiken på det. Läroplanen för förskolan (lpfö 98. rev.2010, s.7) beskriver att förskolan ska sträva efter att barnen ska få möjlighet att kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer som bland annat bild, rörelse, sång och drama. Min tanke var att se hur aktörerna använder sig av skuggor, rörelse och sång. Jag var nyfiken på hur jag kan arbeta med detta på förskolan. 

När vi stod i utanför dramasalen och väntade på att få komma in smög sig en av skådespelarna igenom folkmassan och hon satte sig på golvet bredvid kön. Hon började lägga fram vita stenar framför sig utan att säga ett ord och det fångande barnens intresse. De blev tysta och tittade på henne medans hon la ut stenarna och plockade ihop dem igen. Jag blev fascinerad över hur hon på ett så enkelt sätt kunde fånga barnens intresse och utan ord berätta att nu börjar det hända något. När hon hade plockat ihop sina stenar gick hon fram till dörren och välkomnade alla barn och vuxna. 




Barnen blev delaktiga i teatern då knyttet skulle skriva ett brev och han inte visste hur han skulle formulera sig. Barnen som tittade på teatern hjälptes åt att skriva ett brev om hur en kompis ska vara. De berättade och skådespelarna skrev brevet. Barnen var inte bara åskådare utan de var även medverkande i teatern. De lyckades fånga barnens intresse och inkludera dem på ett roligt sätt. Något mer jag tyckte var spännande var att skuggfigurerna kunde röra på huvudet och på armarna. Det gjorde dem mer levande och det mer rörelse i skuggorna. Det gjorde mig nyfiken på att ta reda på hur man kan skapa en rörlig skuggfigur.


Bild lånad från Gislaveds Bibliotek
Jag hade absolut kunnat ta med mig en barngrupp till den här dockteatern med skuggor. Innehållet var händelserikt och budskapet var viktigt. Att vi ska vara snälla mot varandra och dela med oss av våra känslor och tankar. Temat vänskap är något som kan utvecklas efter ett besök på teatern och det här är ett bra sätt för barnen att få uppleva drama och sång.
Skuggteater är något jag vill testa med en barngrupp. Det hade kunnat utvecklas till ett tema. Barnen kan hitta på en egen saga om ett ämne, som exempelvis vänskap. När sagan är färdig kan sagans karaktärer skapas på liknande sätt som figurerna i dockteatern om knyttet. Har barnen andra idéer ska de uppmuntras och stöttas. Barnen kan även skapa en scen och här får de fundera på och utforska hur de behöver bygga upp scenen och duken för att figurerna ska synas från andra sidan. Frågor som barnen kan utforska är exempelvis: Från vilket håll ska vi lysa med ficklampan och vad händer om vi lyser på figuren på nära håll jämfört med att lysa med ficklampan från ett längre avstånd? Många intressanta frågor kan väckas som visar vad som blir nästa steg i skapandet.

Det här kan vara ett bra sätt för barnen att prova på att berätta en historia, att agera och inta en roll. Det är figurerna som står i fokus och det tror jag underlättar för barn som inte riktigt vågar ta för sig och stå i centrum. Känslan av att behöva prestera bra minskar då de intar en roll och spelar en viss karaktär(1). Den här övningen ger barnen en möjlighet att träna på att berätta, reflektera och uttrycka tankar och känslor med ord (Lpfö 98 rev.2010, s.10). 

Ett annan aktivitet för barn i alla åldrar kan vara att barnen i till exempel en samling ska uttrycka olika känslor med ansiktsuttryck och med sitt kroppsspråk. Barnen kan själva välja en känsla de vill förmedla och sedan kan de andra barnen berätta vilken känsla de tror att det är. Ju fler känslouttryck barnen möter desto lättare blir det för dem att känna igen ett visst känslouttryck (Öhman 2003, s.203). Det leder till att barnen lättare förstår vad andra barn och vuxna förmedlar med sina uttryck. Med de allra minsta barnen kan en enkel aktivitet som att röra sig framför en overhead vara spännande. Overheaden eller projektorn skapar skuggor av barnen på väggen. Barnen får utforska skuggorna och se hur de förändras när de gör olika rörelser med kroppen. Här kan pedagogen ge förslag på hur barnen kan röra sig som exempelvis att flaxa med vingarna som en fågel eller hoppa runt som en groda. 

För mig har drama verkat svårt och krångligt att göra med barnen. Men efter inspiration från högskolan, kurslitteraturen och dockteatern har jag börjat se enkelheten och möjligheterna med det. Jag som pedagog kan på ett enkelt och lekfullt sätt låta barnen möta drama. Dramat kan även användas som ett medel för att barnen ska utveckla sin förståelse inom andra ämnen som i det här fallet naturvetenskap(skuggor). Barnens frågor ska ses som ett tillfälle för lärande menar Körling (2012, ss.162-163). Istället för att jag som pedagog ska berätta om vad som händer med exempelvis figurerna när ficklampan riktas mot dem från olika håll ska frågan ses som en utgångspunkt för lärande. Pedagogen ska istället erbjuda barnen en möjlighet att se och själva försöka hitta olika vägar till förståelse. På det sättet tror jag att lärandet blir mer meningsfullt för att barn får pröva sig fram och reflektera kring sitt utforskande. 

Jag ser fram emot att testa olika drama övningar på förskolan som jag har inspirerats av under två workshops med Gunilla Fihn(1) och förhoppningsvis lär jag mig ännu mer om dramats möjligheter.

Dockteatern är baserad på boken 
med titeln Vem ska trösta knyttet?, skriven av Tove Jansson

______________________________________________________________
Referenser

(1) Karin Lindahl. Workshop i Musik. Högskolan i Borås på Campus Varberg [2015-02-03]

Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Öhman, Margareta (2003). Empati genom lek och språk. 2., [aktualiserade] uppl. Stockholm: Liber
  • _______________________________________________________________________
  • Berörda kursmål
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar