lördag 4 april 2015

Göteborgs Konstmuseum - Hasselblad Center

Bild lånad från - Konstmuseum
Jag och tre studiekamrater besökte utställningshallen Hasselblad Center som finns i Göteborgs Konstmuseum. Vi fick fram till receptionen för att få lite information om den aktuella utställningen men vi blev stelt bemötta och vi blev utan önskad information. Vi blev tillsagda att informationen finns i broschyrer i utställningshallen.

Körling (2012, s.104) nämner att pedagogers förhållningssätt skapar ringar på vattnet och det är något jag kopplar ihop med receptionisten. Även om hon inte är en pedagog så smittade hennes beteende av sig och jag kände mig obekväm med att ställa fler frågor. Hade jag upplevt intresse och glädje i hennes förhållningssätt hade jag nog blivit mer nyfiken och intresserad av att besöka konsthallen. Jag undrar hur en hel förskolegrupp hade blivit bemötta? För att barnen ska uppleva besöket som meningsfullt behöver deras nyfikenhet uppmuntras.

När vi kom in i konstshallen fick vi syn på stora krigsbilder. Utställningen är skapad av den vietnamesisk-amerikanska fotografen An-My Le. Bilderna skildrar krig och min första tanke var att den här utställningen inte var något för en barngrupp. Bilderna var tydliga och vapen syntes på många av bilderna. Vid bilderna fanns det text som beskriver vad det är som händer i bilden men det är inget jag hade läst upp för en barngrupp. Det fanns ett avskilt rum där det fanns en projektor som visade en krigsfilm. På filmen kunde vi se soldater bli beskjutna och jag som själv har flytt från kriget i Bosnien tyckte att det här var väldigt obehagligt. Det höga ljudet av beskjutningarna gav mig rysningar och jag var tvungen att lämna rummet.

Bilderna är tagna på broschyren då fotografering i konsthallen inte var tillåtet

Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.2010, s.5) beskriver att barnens välbefinnande och trygghet ska prägla förskolan. Krigstemat kan väcka många starka känslor hos barn som har flytt sin hemland. De barnen kan ha starka minnen från som kan göra dem upprörda då de ser bilderna och filmen på utställningen. Vi måste respektera och ta hänsyn till att det kan finnas barn och föräldrar som kan ha varit med om ett krig. För att ge barnen trygghet måste vi vara säkra på vad som kan påverka barnen både positivt och negativt och handla därefter. Har pedagogen ett bra syfte med den här utställningen och vill ta med sin barngrupp hit är det viktigt att verkligen ha föräldrarnas godkännande, De ska medges syftet med besöket och de ska få vara delaktiga i planeringen av besöket. Jag tycker ändå att det finns fler sätt och bättre sätt att uppnå det syftet än att besöka den här utställningen.

Något jag kan se som positivt är om pedagoger själva besöker utställningen för att utveckla sin egen förståelse för krig. De kan ha det i tankarna då de planerar något liknande med barngruppen. Då har pedagogen en möjlighet att anpassa aktiviteten till barngruppens erfarenheter. Utställningen visar och väcker känslor hos mig och det jag kan tänka mig att utveckla utifrån det här besöket är temat känslor. Genom att barnen får erfara olika aktiviteter inom temat känslor inser barnen att känslor kan uttryckas på olika sätt(Öhman 2003, s.203). Barnen får en djupare förståelse och kan känna igen och respektera känslouttryck hos andra barn och vuxna.

Länk till hemsida - Göteborgs Konstmuseum
_________________________________________________________________
Referenser

Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber


  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Öhman, Margareta (2003). Empati genom lek och språk. 2., [aktualiserade] uppl. Stockholm: Liber
  • __________________________________________________________________
  • Berörda kursmål
• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar