torsdag 2 april 2015

Hallands kulturhistoriska museum

Halland genom tiderna

Bild lånad från museumhalland.se


Jag besökte Hallands kulturhistoriska museum som finns på Varbergs Fästning och där tittade jag på en utställning som heter Halland genom tiderna. Utställningen belyste olika tidsepoker. De visade allt från hur människor levde på stenåldern till nutid med moderna föremål som Iphones. Föremålen var spännande att titta på och kundvagnen från Gekås var ett roligt inslag på ett museum. När jag tittade på kläderna och verktygen fick jag en tanke om att barn gärna skulle vilja lukta och känna på dessa föremål. Skyltarna med texten "Bara ögat får beskåda" fick mig att tänka efter om jag verkligen vill ta med barn i de yngre åldrarna på ett besök här. Barn undersöker med sina sinnen och att hålla fingrarna borta från föremålen kan ibland vara svårt. Besöker pedagoger den här utställningen med en barngrupp behöver barnen förberedas på vad de ska titta på och om de får röra föremålen eller inte. De kanske kan sätta sig ner och måla av de föremål de tycker är intressanta och sedan kan barnen få visa upp teckningen och berätta för varandra om sin upplevelse av utställningen.



Jag som bor i Småland tyckte att det var spännande att få veta mer om Hallands historia och jag upplevde utställningen som riktad mot vuxna och äldre barn. Det jag kan tänka mig att barn i förskoleåldern hade tyckt är intressant är luckorna som gick att öppna och titta in i. Vi böjde oss ner för de var i barnens höjd (positivt!) och när vi öppnade dem såg vi bilder på barn från förr i tiden. Vi kunde se hur de såg ut och hur de levde då. Det fanns även en text i varje lucka som beskrev bilden. Här kan pedagogen samtala med barnen om bilderna de ser. Pedagogen och barnen kan tillsammans reflektera över hur det kan ha varit att leva förr och hur såg allting ut då om vi jämför med nutiden. Vad tror barnen är sig likt och vad kan ha förändrats helt? Frågorna att diskutera är många och barnens berättande ska uppmuntras. 

Visar barnen intresse för upptäckten kan pedagogen vidareutveckla det här på förskolan. Barnen kan få återberätta vad de har sett på museet och vad de tyckte var intressant. Barnen kan på olika sätt visa hur de lever nu och vad dem är viktigt att visa upp för barn i framtiden. Det kan ske genom att barnen ritar och måla eller fotograferar olika föremål. Det kan även utvecklas till ett tematisk arbete. Barnen kan under en tid få skapa och tillverka olika föremål som de tycker symboliserar nutiden. Dessa föremål kan läggas ner i en låda och pedagogen kan skriva ett brev till framtidens barn. Brevets innehåll kan bestå av barnens tankar och berättande om nutiden. När projektet med lådan är färdigt och barnen känner sig nöjda kan det vara spännande (om det finns möjlighet till det) att gräva ner lådan på förskolegården. Barnen och pedagogerna kan reflektera över vad de tror kommer hända med lådan i jorden och när dem tror att lådan kommer grävas upp igen. Finns det ingen möjlighet att gräva ner lådan kan temat och barnens skapande visas upp i en utställning där föräldrar får besöka utställningen och barnen kan få berätta om sitt skapande.





Bockstensmannen

Bild lånad från museumhalland.se

Efter utställningen om Halland gick jag vidare till utställningen om Bockstensmannen. Skelettet hittades i närheten av Varberg och det är ett fynd från medeltiden. Dräkten som hittades i graven var intakt och även hår och tänder finns kvar på skelettet. Vi kunde se Bockstensmannen i en glasbur och där fanns även information om fyndet. Vi fick reda på att han hade begravts med pålar genom kroppen för att detta ansågs hålla kvar den döde i jorden och spökande undveks på det här sättet. Vi tittade även på en rekonstruktion av honom lite längre in i utställningen och här fanns även kläderna han hade på sig då han hittades. De flesta föremålen var inte i barnens höjd och jag upplevde att utställningen riktades till vuxna och äldre barn.



Jag upplevde att hela utställningen hade en kuslig känsla över sig och musiken förstärkte den här kusliga känslan. Det var intressant att titta på föremålen och läsa skyltarna med information och fakta kring det här fyndet för mig som vuxen. Hela tiden försökte jag föreställa mig hur det hade varit att vara där med en barngrupp. Jag tycker inte att den här miljön är anpassad till barn som är ett till tre år gamla. Både för att skelettet kunde skrämma dem, för att de inte fick röra föremålen och för att höjden på montrarna inte var anpassade för barn i den åldern. Barn i fyra till sex års åldern kan besöka den här utställningen för att exempelvis starta upp ett tema om medeltiden och om olika tidsepoker. Utställningen kan även besökas som ett avslut på ett tema som handlar om forntiden.  


Pedagoger ska vara medforskare och förebilder, genom att pedagoger uppmuntrar barnens nyfikenhet utvecklas barnens motivation på ett positivt sätt(Karlsson Häikiö 2012, s.109). När pedagoger visar glädje genom sitt förhållningssätt skapas en positiv atmosfär. Genom att som pedagog vara delaktig i barnens utforskande och berättande kan spännande aktiviteter och teman ta form och pågå så länge som barnen tycker att det är intressant.


Pedagoger ska erbjuda barnen olika aktiviteter som kan kopplas till besöket på museum men sedan är det upp till barnen att välja ut det sätt de lär sig bäst på. Barn erövrar kunskap genom lek, socialt samspel och utforskande men genom att iaktta andra barn och vuxna (Lpfö 98 rev. 2010, s.7). Barn lär på olika sätt och de bör få en möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.


Jag har valt att låna två bilder från museets hemsida då det inte var tillåtet att fotografera utställningarna. 

______________________________________________________________________________

Ett besök på Hallands kulturhistoriska museum berör följande mål i Läroplanen för förskolan:
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:
  • Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar."                                                                                                                        (Lpfö 98 rev.2010, s.6)
_____________________________________________________________________
Referenser

Karlsson Häikö, Tarja 2012, Att vara vid sina sinnen. Kultur, estetik och lärande

  • Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar