fredag 6 februari 2015

Workshop - Tova en tavla

Syftet med workshopen i textil var att vi skulle utforska hur vi kan skapa med ull genom att tova den. Upplägget för dagen var välplanerat och förberett för att vi direkt skulle kunna börja med att tova en sagotavla. Min första tanke när jag fick reda på att vi skulle tova ull var att jag ville prova på att tova en 3D figur som jag skulle kunna ha användning av under min verksamhetsförlagda utbildning. Även om vi inte kunde välja helt fritt tyckte jag att skapandet av tavlan, själva processen var lärorik. Vi arbetade i smågrupper och det ledde till samtal och diskussioner kring hur vi skulle göra, ett bra samarbete växte fram och vi siktade mot ett gemensamt mål. Vi bestämde oss för att tova en tavla med babblarna som sagomotiv. Tavlan kommer jag inte att använda under min VFU men nu kan jag tekniken och förhoppningsvis kan jag vid ett senare tillfälle tova 3D figurer.

 Min film om skapandet av Babblar-tavlan

Processen till en färdig tavla tar tid och innehåller flera steg, de olika stegen visas i filmen ovanför. För att ullen ska bli platt och för att motiven ska sitta fast på bakgrunden måste ullen bearbetas flera gånger. Vi fick använda en tovningsnål för att motiven skulle fästa bättre och den rekommenderar jag inte om tovningen ska göras tillsammans med barn. Längst ner på nålen finns det små krokar och det kan göra väldigt ont att sticka sig i fingret. Det är mycket säkrare att använda bubbelplast på ullen och sedan kavla på bubbelplasten. 


Den här aktiviteten är inte anpassad för de yngsta barnen på förskolan anser jag. Med de minsta barnen kan pedagoger introducera ull och tovning genom att till exempel göra det första steget bara. Det är att lägga ut ull på en plastpåse, hälla på såpvatten och trampa på det tills det blir platt. Här kan barnen lyssna på musik och dansa på ullen. Levin (2012, s.81) beskriver en av Vygotskijs grundregler att värdet i skapandet ligger i processen och inte i slutresultatet. De yngsta barnen kan bara få vara och uppleva processen av att skapa med ull tills de känner att de vill utveckla processen till ett färdigt resultat. Björkdahl Ordell,Eldholm och Hagstrand Velicu (2012, s.17) nämner att barnen ska ges möjlighet att utforska och känna med alla sina sinnen. Tovningen leder till utforskande med sinnen och till samtal. Vi kan ställa frågor som till exempel, hur luktar ullen? Hur känns det när vi trampar på ullen? Hur känns ullen före och efter tovningen? 


Det går också att tova en bit ull till maskar genom att barnen rullar en bit ull på bordet och tillsätter såpavatten. De äldre barnen kan skapa en tavla tillsammans med en närvarande pedagog som förklarar steg för steg hur det går till. Men istället för att det ska bli styrt och förutbestämt vad det ska föreställa tycker jag att även de äldre barnen ska få skapa något eget. Det kan vara att tova en boll, en mask eller något helt annat. Genom att utgå från barnens intressen och ge dem förslag på olika enkla tekniker inom tovning ska vi sedan låta barnen tova och forma ullen på ett sätt som de själva har valt och tycker är intressant. 


Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev.2010, s.7) beskriver att barnen ska ges möjlighet att använda sin fantasi och kreativitet i lärandet. Pedagogen ska finnas där som stöd men inte ta över tovningen när barnet ber om hjälp. Istället för att se rätt och fel ska vi se möjligheter i det barnen gör. Ge dem uppmuntran och ställa frågor som väcker tankar hos barnen. Det går att utveckla aktiviteten genom att till exempel använda barnens tovade figurer till att skapa en saga eller en dockteater. Björkdahl Ordell,Eldholm och Hagstrand Velicu (2012, s.17) beskriver att det är kunskaper och upplevelser som leder till att barnen känner tillit till sin egen förmåga. Vi som pedagoger kan stötta barnen i deras utforskande så att de upplever tovning som lustfyllt och meningsfullt.

"Det finns många möjligheter med textil men vad jag tror kan hindra vissa pedagoger att använda sig av textil i det vardagliga arbetet kan vara bristen på kunskap. Pedagogers erfarenheter kan påverka vilken inställning de har när det gäller att använda textil i förskolan som ett pedagogiskt redskap. Har pedagoger negativa erfarenheter kan textil uppfattas som något svårt och alltför komplicerat för att det ska kunna gynna de yngsta barnens lärande. Min förhoppning är att dessa pedagoger kan få möjligheten att närvara på liknande workshops som jag har får fått erfara på högskolan. Det kan ge pedagoger en instinkt att textil inte behöver vara svårt och komplicerat att introducera för barnen. Björkdahl Ordell m.fl. (2010, s.18) nämner att tovning är en rogivande aktivitet som inbjuder till samtal mellan pedagoger och barn men även barnen emellan då de berättar om sitt skapande.
Enkla aktiviteter med tovning där barnen får vara i processen länge kan skapa lustfyllda och även lärorika möten med textil. "                                                   (Grozdanic, 2015)

______________________________________________________________________
Referenser

  • Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Levin, Annika. Knack, knack! Finns det några skapande barn här? (Del 2) i 
  • Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. 1. uppl. Malmö: Gleerups
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Senadina Grozdanic, Textil Seminarium. Högskolan i Borås på Campus Varberg [2015-03-11]
  • ______________________________________________________________________
  • Berörda kursmål
• kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet. 
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar