lördag 14 februari 2015

Möjlighetskarta

När jag fick reda på att vi skulle skapa ett didaktiskt material och använda det på VFU:n blev jag glad för jag tycker om att skapa, samtidigt blev jag nervös för jag visste inte riktigt var och hur jag skulle börja. Föreläsningen med Ingrid Nyman(1) inspirerade mig till att tänka i nya banor. Vi fick en möjlighetskarta vi skulle fylla i med post it lappar. Vi skulle tänka efter och skriva ner vilka intressen, resurser, erfarenheter, kontakter, färdigheter och kunskap vi har. Lena Lyckestål(2) nämnde att vi ska utgå ifrån våra intressen och det vi brinner för när vi ska komma på idéer till ett didaktiskt material. Genom att välja något som vi själva tycker är roligt kommer det att smitta av sig på barnen. Möjlighetskartorna presenterades och diskuterades i gruppen. Vi gav varandra tips och förslag på material utifrån vad som stod på kartan.  Den här aktiviteten var inspirerande och jag synliggjorde för mig själv vad jag är bra på och vad jag har att utgå ifrån.

Det är lätt att bli låst i sina tankar för fokus läggs på att komma på ett material som uppfyller kriterierna för kursen och inte på vad man själv brinner för. Jag tycker om att skapa och pyssla så det är det jag vill lägga mitt fokus på när jag tänker på det didaktiska materialet. Jag vill göra något jag brinner för och och tror på, gör jag det blir det nog lättare att hitta en väg som både uppfyller kriterierna för kursen samt blir ett lustfyllt lärande för mig. Det blir meningsfullt för jag utgår från något jag själv har valt och tycker är intressant.

Min möjlighetskarta

Ingrid Nyman(1) nämnde ett uttryck, "Bird in the hand" och det innebär att man jobbar med det man har och man tar det som finns nära. Det här stämde verkligen in på mitt arbetssätt när jag pysslar och skapar hemma. Jag använder det jag har hemma och provar mig fram med olika slags material tills jag hittar något som jag anser passar till mitt skapande. Jag tycker det är spännande att använda saker som är tänkta för ett ändamål och använda det på ett helt annat sätt. När jag får skapa fritt känner jag mig kreativ och jag utgår ifrån det jag har nära till hands. Det är spännande att jobba på det sättet för då vet man inte riktigt hur slutresultatet blir, det beror ju helt på vad man hittar hemma och vad som funkar till det aktuella skapandet.


När vi ska komma fram till en färdig idé har vi två faser att gå igenom(1). Den första fasen handlar om att skriva ner allt vi kommer på. Här handlar det om att Brainstorma och inte säga nej för att det är fortfarande bara idéer. När vi har skrivit ner alla idéer är det dags för fas två. Då ska vi tänka efter och välja idéer att gå vidare med. När vi har valt några idéer ska vi göra ytterligare ett urval, då ska vi tänka på interna och externa faktorer. De interna faktorerna vi ska tänka på är exempelvis vad som krävs och om JAG kan göra det? Vill jag göra det och varför? De externa faktorerna kan exempelvis handla om ifall det är möjligt att utveckla idén, vilka hinder ser jag? Är det värt att utveckla idén? Genom att tänka på dessa faktorer hittar vi en eller flera idéer som vi tycker är värda att gå vidare med. Det enda sättet att veta ifall en idé funkar är att testa den menar Ingrid Nyman(1). När man är säker på vilken idé som ska utvecklas kan man försöka att hitta ett sätt att testa den på innan man går vidare till exempelvis tillverkning och skapande. I mitt fall med det didaktiska materialet kan jag först samtala med min handledare och med barnen. Jag kan visa skisser på mitt tänka material och höra deras tankar och åsikter kring mina idéer. Upplever jag att idén verkar spännande för dem kan jag välja att fortsätta med skapandet och ta med eventuella tips på förändringar och utveckling av min idé. 

Den här föreläsningen har inspirerat mig och jag ser fram emot att leta efter en idé jag brinner för och förhoppningsvis hittar jag en idé jag vill och kan utveckla till ett spännande didaktiskt material!

_________________________________________________________________
Referenser

(1) Ingrid Nyman, Workshop i Didaktiskt material. Högskolan i Borås på Campus Varberg [2015-02-12]

(2) Lena Lyckestål, föreläsning Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås på Campus Varberg [2015-01-23].
___________________________________________________________________________
Berörda kursmål

skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar