torsdag 12 februari 2015

Vad menas med didaktiskt material?

Lena Lyckestål(1) berättade om didaktiska aspekter på olika material, med didaktik menas läran om undervisningsmetodik. Hon visade exempel på hur material kan bli didaktiskt och vi fick själva fundera på hur vi kan använda ett material på olika sätt. 


Vår barnsyn spelar roll för vilket förhållningssätt vi har som förskollärare. Genom att se barnen som kompetenta kan vi vidga vårt perspektiv, vi kan möta barnen där de befinner sig just då och uppmuntra deras nyfikenhet och lärande. (1)Vi ska undvika att se det generella barnet som förväntas kunna vissa saker beroende på sin ålder. Barn lär på olika sätt och vi ska låta dem utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Förskollärarnas barnsyn hänger nära samman med kunskapssynen menar Lena Lyckestål(1). Ett exempel är utformningen av den fysiska miljön. Det ska finnas ett tydligt syfte med allt som hänger på väggen. Vi ska se det som ett lärande tillfälle varje gång barnen tittar på väggen och då de samtalar om det med varandra eller med en pedagog. 


Viktiga didaktiska frågeställningar att ställa sig själv som pedagog kan vara vad, hur och varför? Vad är det jag vill att aktiviteten ska innehålla? Hur ska det göras tillgängligt och varför ska det göras? Genom att ställa sig dessa frågor blir syftet med aktiviteten tydligt och det gynnar barnens lärande. Det är viktigt att barnen är delaktiga och har inflytande när det gäller planeringen, utförandet och dokumentationen av aktiviteter. Lena Lyckestål(1) nämner att vi ska vara modiga i vårt förhållningssätt och kunna släppa in barnen i planerade situationer, vi ska låta barnen sätta avtryck i aktiviteterna. Det håller jag med om, barnen ska ha inflytande i planeringen av aktiviteter. De ska även ges möjlighet att påverka spontana aktiviteter. Vi ska ge barnen tid och utrymme att utforska och låta dem styras av sin nyfikenhet (Elfström, Nilsson, Sterner m.fl. 2012, s.29). Genom att vi låter barnen sätta avtryck och utforska på egen hand kan det leda till nya spännande lärandesituationer. 

Ofta uppkommer didaktiskt material utifrån barnens funderingar och nyfikenhet. Lena Lyckestål(1) nämnde ett didaktiskt material som jag blev intresserad av, den didaktiska klockan. Hon berättade om ett barn som var  intresserad av klockan och tillsammans skapade de en klocka med rörliga visare som visade tiden då barnet skulle gå hem. Intresset för klockor växte och fler klockor skapades och hängdes upp på väggen under den riktiga klockan. I det här exemplet lyssnade pedagogen på barnet och tillsammans kom de fram till ett didaktiskt material. Det här materialet kan utvecklas genom att gemensamt skapa en slags veckokalender där bilder tydligt visar vardagen på förskolan. Det kan vara en stor klocka med bilder på olika vardagssituationer vid siffrorna, till exempel bilder på ett dukat bord vid siffran 12 och en bild på utegården vid klockan 10. Är barnen i de yngre åldrarna kan klockan bara innehålla bilder utan klockslag. Istället för att använda tecknade bilder kan vi låta barnen fotografera de olika situationerna och tillsammans välja ut foton som passar till de olika klockslagen.


Kan vilket material som helst bli didaktiskt?
När Lena Lyckestål(1) ställde frågan ifall vilket material som helst kunde bli didaktiskt funderade jag länge på det. Jag anser att det är möjligt att göra vad som helst didaktiskt bara vi använder vår fantasi och vår kompetens. En vanlig kartonglåda eller en toarulle kan bli vad som helst. Vad som gör materialet didaktiskt beror på syftet vi har. På föreläsningen(1) nämndes att även ett vanligt papper kan bli didaktiskt. Vi kan till exempel vika det till en loppa och skriva siffror på flikarna. Plötsligt har pappret blivit ett matematiskt material med aritmetiken i fokus. Vi kan ta vara på barnens intressen och tillföra material som leder till mer utforskande och lärande. Genom att ställa fram olika lådor vid en påse med knappar eller kulor kan barnen plötsligt börja sortera efter färg, form eller antal hål i knapparna även här skapas en matematisk aktivitet. 

Läroplanen för förskolan (lpfö 98. rev 2010, s.6) beskriver att vi pedagoger ska se varje barns möjligheter och skapa lärandesituationer som främjar lärandet hos barnen. För att stimulera barnens lärande ska vi vara medforskande förskollärare, vi ska fånga upp barnens intressen och tillsammans söka information och skapa didaktiskt material som gynnar barnens utforskande. Det tror jag leder till ett meningsfullt lärande.

______________________________________________________________________________
Referenser
(1) Lena Lyckestål, Föreläsning. Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås på Campus Varberg [15.01.23].

Elfström, Ingela (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • ______________________________________________________________________________
Berörda kursmål:
• utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar