lördag 28 februari 2015

Forumspel

Gunilla Fihn(1) berättade under en Workshop i Drama att forumspel ger en möjlighet att analysera motsättningar och konflikter under kreativa former. Det är är en slags värderingsövning där en grupp människor spelar upp en händelse/konflikt två gånger. Den första gången får publiken titta på och tänka efter hur de själv hade reagerat och nästa gång händelsen spelas får publiken säga Stopp och byta plats med en aktör. Personen som hoppar in får ändra på manuset på det sätt han eller hon tycker passar bättre. Här förvandlas åskådaren från att vara passiv i publiken till att vara en aktiv medspelare. Publiken får först utforska och försöka förstå det som spelas upp och sedan har de en möjlighet att förändra händelsen, ta ställning och handla utifrån sina egna tankar och värderingar. Gunilla Fihn(1) berättade även att målet med forumspel är att bryta inre och yttre förtryck. Personerna som medverkar i ett forumspel blir medvetna om sina egna tankar och värderingar. De får även en möjlighet att stå för sina åsikter och visa hur de anser att händelsen/konflikten ska handskas och varför.
Bild lånad från korths.se
Under workshopen fick vi enskilt tänka ut en konflikt vi har varit med om i förskolan. Vi fick instruktioner om att det det vi spelade upp skulle utgå från verkligheten och en tydlig konflikt skulle visas i handlingen samt att det skulle ha ett eländigt slut. Det skulle vara en konflikt mellan pedagoger. Konflikterna skrevs ned på papper och sedan delades vi in gruppvis. Varje grupp fick välja en konflikt som skulle spelas upp för resten av grupperna. Ett exempel på en konflikt som spelades upp var att två pedagoger inte hade samma tankar kring ett barn som var nedstämd under en samling. Den ena pedagogen tyckte att barnet skulle lämna samlingen och gå till ett annat rum medan den andra pedagogen tyckte att det var en självklarhet att barnet skulle vara delaktig i samlingen ändå. Åskådarna fick ropa STOPP och hoppa in för att själva visa hur de hade reagerat och handlat i situationen. Eftersom personerna som hoppade in ändrade innehållet förändrades också fortsättningen och avslutningen på forumspelet.


Gunilla Fihn(1) nämnde att Forumspel förbereder och tränar människor inför verkligheten. Det håller jag med om. Jag tycker att Forumspel är ett bra sätt att få syn på sina egna åsikter och värderingar, det blir lättare att inse vad man tänker och tycker kring andra människors värderingar. Det ger en insyn i hur andra människor tänker och agerar kring olika konflikter. Genom att granska sig själv och se hur andra tänker skapas förståelse för att det finns olika synsätt och värderingar.


Jag tycker att Forumspel kan införas som ett moment i planeringen eller så ofta som det ges möjlighet till det. Pedagoger i ett arbetslag kan tillsammans med ett annat arbetslag spela upp olika konflikter, både verklighetsbaserade och påhittade konflikter mellan pedagoger och mellan pedagog och barn. Sedan kan de diskutera kring Forumspelet, vad var det som hände och hur tänkte de? Här kan pedagogerna synliggöra sina åsikter och värderingar och tillsammans komma fram till hur de ska samarbeta för att barnens behov ska mötas och respekteras. Genom att pedagogerna är medvetna om sina egna och om andras värderingar underlättar det för samarbetet och för flytet i verksamheten. Att pedagoger i ett arbetslag förstår varandra och respekterar varandras åsikter påverkar verksamheten på ett positivt sätt. Det blir lättare för pedagoger att undvika konflikter och komma fram till lösningar som gynnar barnen och pedagogers förhållningssätt.

Vi ska ha som mål att inkludera alla barn i verksamheten och det som kan hindra full delaktighet för barn är bemötandet och attityder från omgivningen (Norrström 2013, s.44). I forumspel synliggörs olika attityder och en möjlighet för diskussion kring dessa uppstår. Diskussionerna kan leda till förståelse som påverkar pedagogers attityder på ett positivt sätt.

För att få förståelse för hur barn kan uppleva sin vistelse på förskolan kan pedagoger ställa sig frågan, hur lär jag mig i den här verksamheten och vill jag vara barn här (Körling 2012, s.73)? Forumspel ger en annan synvinkel och förståelse för vad som kan utvecklas och ändras på för att den sociala miljön ska tillåta lärande. Resultatet av forumspel kan leda till att verksamheten utvecklas så att alla barn får en möjlighet att uppmuntras och stöttas då det finns behov för det. Barn ska utmanas i sin utveckling och det är genom utmaningen att tillsammans med andra klara av hinder som lärande sker (Körling 2012, ss.111-114). Den här aktiviteten kan synliggöra hur det är att vara barn eller en pedagog på just den här förskolan. 

Jag tycker att den här övningen med Forumspel går att göra med de äldre barnen på förskolan. De får berättade vad de hade gjort istället och de får uttrycka sina tankar. Värderingar och åsikter respekteras och barnen får en förståelse för att vi alla är olika och tänker olika. Här kan intressanta diskussioner väckas mellan barnen som i sin tur kan leda till nya aktiviteter kring vänskap, respekt och värderingar.


Berörda mål i Läroplanen för förskolan (lpfö 98, rev. 2010 ss.8-12).
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar:
  • öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar
  • sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.
  • Sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattnigar och försöker förstå andras perspektiv.
  • Sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
  • Sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.
_________________________________________________________________
Referenser

(1) Gunilla Fihn, Workshop i Drama. Högskolan i Borås på Campus Varberg. [DATUM?]

  • Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Norrström, Anna 2013, Vilken skola vill vi ha? Barow, Thomas (red.) (2013). Mångfald och differentiering: inkludering i praktisk tillämpning. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
_________________________________________________________________________

Berörda kursmål

• redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar