fredag 6 mars 2015

Textilmuseet i Borås - Workshop

Museipedagogen Karin Olsson Lindström från Textilmuseet i Borås besökte Högskolan och gav oss en inspirerande föreläsning och workshop i textil. Hon berättade hur de möter och arbetar med barngrupper som besöker Textilmuseet. De flesta utställningar som barnen får besöka är tillåtna att känna på om de inte står i glasmontrar. Det tycker jag är positivt då barn lär genom att känna, se, lyssna och dofta (Dahlbeck & Persson 2010, ss.191-192). På museet finns en avdelning med kläder från 1900 talet upphängda på galgar, hängandes på låg höjd. Här kan barnen prova alla kläder och accessoarer som hänger framme. Olsson Lindström(1) berättade att den här avdelningen är uppskattad av barn och det förstår jag. Mina erfarenheter av mina egna barn och av min verksamhetsförlagda utbildning säger mig att många barn gärna klär ut sig i leken. Här får de en möjlighet att pröva och leka med olika slags kläder, skor och accessoarer. Intill  klädavdelningen finns en pysselhörna där barnen kan skapa med olika slags material och verktyg. Det som ligger framme är fritt att använda. Jag tycker att det är underbart att miljön är tillåtande, att barnen själva får utforska och prova på olika slags aktiviteter.


På textilmuseet i Borås kan barngrupperna som besöker museet bli guidade av olika sagokaraktärer som bland annat pirater eller Pippi Långstrump. Olsson Lindström(1) berättade att några ur personalen brukar klä ut oss och spela en viss karaktär för att förhöja barnens positiva upplevelse av museet. De skapar då ett tema som genomsyrar museet. Läroplanen för förskolan (lpfö 98. rev.2010, s.9) beskriver att barn ska utveckla sin förmåga att leka och lära och det erbjuder de utklädda guiderna barngruppen. Barnen får titta på de aktuella utställningarna och de får skapa och leka med den utklädda personalen. De har roligt samtidigt som de utvecklar sina kunskaper.

"Det viktiga är att barnen har kul för då lär de sig!"
                                                 Karin Olsson Lindström


Det här tycker jag är en jättebra idé för att jag kommer ihåg mina museum besök från skoltiden. Jag har blandade upplevelser från besöken, mottagandet och förhållningssättet från lärare och personal på museet spelar en stor roll för hur barn upplever besöket. En tillåtande miljö lockar fram barnens nyfikenhet och utforskande. Upplever de museibesöket som lustfyllt blir det också lärorikt. Olsson Lindström(1) betonade vikten av att tänka på hela utflykten till museet och inte bara själva besöket på utställningen. Som pedagog behöver jag tänka på att barnen möter en ny miljö och för vissa barn är det kanske en helt främmande miljö ifall de inte har besökt ett museum tidigare. Förberedelserna och hela resan till museet är en av del av utflykten till museet och pedagoger ska tänka på att förmedla glädje under besöket och under resans gång. Det kommer skapa spännande minnen och det blir en bra utgångspunkt för vidare utforskande på förskolan.

Skapandet av en insekt












Textil kan utmana barnens matematiska tänkande och problemlösning. Barnen får med stöttning från pedagoger fläta samman teori och praktik i sitt lärande. En möjlighet att skapa förståelse och erfara nya kunskaper blir aktuell då barnen får ska med textil. Den språkliga utvecklingen gynnas då barnen sätter ord på sina upplevelser och samtalar om processen (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand Velicu 2010, s.5). Med textil som redskap kan vi utmana barnen i utforskande både inom textilen och inom andra ämnen. Skapande med textil öppnar upp möjligheter för lustfyllda lärandesituationer.

När Textilmuseet i Borås flyttade till nya lokaler upptäckte de att vissa av kläderna på museet hade blivit angripna av klädesmalar. Deras första tanke var att det här endast var något negativt för det kan förstöra kläderna. En av museipedagogerna(1) blev nyfiken på att se hur klädesmalarna ser ut i förstoring och när hon letade fram och skrev ut bilder på klädesmalarna fick de en idé. Ett nytt tema skapades av detta. De skrev ut bilder på många olika slags insekter och besökarna fick skapa egna insekter av olika slags material. Detta fick även vi testa på workshopen.

På ett av borden i bildsalen fanns det mycket material framdukat. En stor låda med gamla slipsar fångade mitt intresse. Jag tyckte att formen på slipsarna påminde mig om en insektskropp. Vi fick fria händer och det blev jag glad över för kreativiteten är som störst hos mig när jag får pröva mig fram på olika sätt. Jag började med att välja ut två insekter på de utskrivna bilderna. Jag utgick till en början från klädesmalen och pälsmalen men när jag var färdig blev slutresultatet en stor fantasi-insekt. Jag fyllde slipsen med vadd och hittade ett pälsliknande snöre som jag lindade runt slipsen. Insekten fick även vingar som jag sydde fast med symaskin. 













Det var spännande att skapa med olika slags material på workshopen och idén tyckte jag var jättebra! Va roligt att museipedagogerna hittade något positivt i den negativa händelsen så att ett tema utvecklades. Hade jag besökt museet med en barngrupp då det här temat var aktuellt hade jag utvecklat besöket genom att utforska vidare om insekter. Beroende på vad barnen visar intresse för kan ett spännande tema ta form och leda in på lärorika aktiviteter. Genom att vi dukar fram mycket material får barnen möjlighet att skapa egna fantasi-insekter. Aktiviteten kan inledas med ett besök i naturen. Barnen kan själva fotografera insekter och dokumentera sin upptäckt. Bilderna kan skrivas ut om barnen vill utgå ifrån bilderna annars kan pedagogen uppmuntra barnen till att skapa en fantasi-insekt. När barnen har skapat en insekt kan diskussioner om var insekterna ska bo väckas. Det kan leda till nya aktiviteter där barnen kanske bygger bon och skapar nya i textil eller i annat material

Intresset kan leda arbetet i flera olika riktningar. Lyhörda pedagoger utvecklar aktiviteterna så att barnen får utforska insekter och naturen på ett meningsfullt sätt.Det finns olika vägar att ta när vi siktar mot ett nytt lärande och det kan som i det här inlägget vara textil. Olika ämnen används som ett redskap för att ta sig till ett nytt lärande. Att pedagoger kan vara flexibla och hitta nya vägar och ingångar till lärande är en viktig faktor för barnens utvecklingsmöjligheter. Detta benämner Leijon (2013, ss. 54-55) som medierat lärande. Pedagoger som är lyhörda och närvarande förstår vad barnen har intresse för just då och anpassar aktiviteter utifrån det. Tycker barnen om att skapa med textil kan det användas som ett medel för att till exempel utveckla barnens matematik och språkförmåga. Pedagoger som styrker sina syften med olika aktiviteter i styrdokumenten intar barn perspektiv och försöker utveckla aktiviteter så att de bemöter barnens behov. 

För mer information - Textilmuseet i Borås

___________________________________________________________________
Referenser

(1) Karin Olsson Lindström, Föreläsning och workshop i textil. Högskolan i Borås på Campus Varberg [2015-03-05]


  • Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
  • Dahlbeck & Persson i Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Leijon, Marie (2013) Rummet som resurs förlärande och ilärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur.

  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • ______________________________________________________________________________
  • Berörda mål
  • • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
  • • skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar