onsdag 18 mars 2015

TRAS som stöd för verksamheten

TRAS - Tidig Registrering Av Språkutveckling

TRAS(1) är ett observationsmaterial och syftet är att uppmärksamma och synliggöra verksamheten. Barnen observeras enskilt och ur samma perspektiv. Observationerna används sedan som ett underlag är utvärdering av verksamheten och som ett planeringsunderlag.

Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev.2010, s.5) beskriver att verksamheten ska anpassas till alla barn som vistas på förskolan. TRAS skapar möjligheter till att utveckla verksamheten så att barnens behov ska kunna bemötas på bästa sätt. Det är det egna arbetet som ska utvärderas och inte barnen. TRAS ska inspirera pedagoger till att ständigt anpassa verksamheten till barngruppens behov. TRAS ska användas en gång per år. 

Det som observeras med TRAS är:
  • Uppmärksamhet
  • Kommunikation
  • Samspel
  • Språkförståelse
  • Uttal
  • Språklig medvetenhet
  • Meningsuppbyggnad
  • Ordproduktion
TRAS består av en cirkel med de åtta kategorierna uppdelade i färgerna rött, grönt och blått.
Det finns tre rutor för varje område och det åldersuppdelat 2-3 år, 3-4 år, 4-5 år.

Fördelar
TRAS synliggör verksamheten och visar möjligheter och utvecklingsområden. Det visar vad pedagoger kan utveckla i sitt arbetssätt för att kunna bemöta behovet som finns i barngruppen. Körling (2012, s.55) menar att det är individen i gruppen vi ska utveckla, det håller jag med om. Genom att vi anpassar vårt arbetssätt och verksamheten så att den kan möta barngruppens behov gynnar det varje individ i gruppen. Barnen får en möjlighet att utvecklas efter sina egna förutsättningar, tillsammans med de andra barnen. TRAS leder till samarbete i arbetslaget och det gynnar planeringen och valet av arbetssätt i verksamheten. 

Frågorna som ska besvaras är tolkningsbara och genom ett gott samarbete i arbetslaget tolkas de på samma sätt och pedagogerna har då samma referensmått vid observationer. Det kan till exempel gälla hur länge pedagogerna anser att en stund är.

Nackdelar
TRAS kan upplevas som tidskrävande om det inte räknas med i planeringstiden utan görs då tillfälle ges under arbetsdagen. Används TRAS felaktigt kan det bero på bristande kunskap hos pedagoger angående observationsmaterialet. Då är det viktigt att få rätt kunskap och utbildning kring användandet av TRAS för att det ska bli möjligt att synliggöra och skapa möjligheter för utveckling av verksamheten. Om det används felaktigt finns det en risk att barnen blir bedömda istället för att fokus ska ligga på verksamheten. Brister och fel synliggörs istället för att fokusera på utvecklingsmöjligheter. Utan ett gott samarbete och diskussioner kring tolkningen av frågorna i TRAS kan observationer kring samma händelse tolkas på olika sätt och därmed försvåras analysen av observationerna.


Klicka på länken för mer information - TRAS
_______________________________________________________________________________
Referenser


  • Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • _______________________________________________________________________________
  • Berörda kursmål:
• redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar