fredag 30 januari 2015

Hjälpmedel inom AKK

Teknik och digitala verktyg präglar dagens samhälle och nu använder sig även förskolor av surfplattor i sin verksamhet. Jag anser att det kan vara både positivt och negativt att låta barnen använda surfplattan under sin vistelse på förskolan. Surfplattan ska inte ses som ett tillfälle att få barnpassning. Det vill säga att vi använder surfplattan för att lugna barnet så att vi kan göra något annat under tiden. Apparna vi laddar ner ska uppfylla ett pedagogiskt syfte, innehållet ska kännas meningsfullt och vara lärorikt för barnen. Genom att sitta med barnet kan vi ställa öppna frågor för det är ett bra tillfälle för samtal kring vad barnet upplever just då. Vi kan synliggöra lärandet och bekanta barnen med nya ord och begrepp som kan uppstå när barnet spelar ett spel. När barnet har spelat färdigt kan vi tillsammans återberätta och diskutera vad som hände under spelets gång och hur vi kan utveckla det. 

Appar är utformade på olika sätt och för olika ändamål. De som är utvecklade som ett stöd för TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) kan vara ett hjälpmedel för de barn som behöver stöd i sin kommunikation. Det ger även de andra barnen en möjlighet att bekanta sig med TAKK. Läroplanen för förskolan (lpfö 98 rev. 2010, s.5) nämner att de barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd ska ges möjlighet att få stödet utformat efter sina behov.Med hjälp av surfplattan, smartboarden eller datorn kan pedagoger tillsammans med barnen gå in på pedagogiska hemsidor som är anpassade för att ge barn stöd och som stimulerar lärandet. Nedan ges exempel på hemsidor som innehåller material och information om TAKK. Här finns även spel och uppgifter utformade på ett sätt som utvecklar barnens kännedom om olika tecken. Jag har besökt hemsidorna och provat apparna tillsammans med tre barn som är i fyra och fem års åldern. Svårighetsgraden varierade men genom att sitta med som stöd upplevde jag att barnen var intresserade och tyckte att det här var spännande.


  • Teckna innehåller information om TAKK, de beskriver varför och hur vi kan använda oss av tecken som stöd. De tipsar om litteratur, datorprogram, sånger och mycket mer. Här finns också material att skriva ut som till exempel bilderna nedan (hämtade från teckna.se).
  
  • Barnbibblan  En hemsida anpassad för barn. Här kan de lyssna och titta på sånger, både animerade klipp och filmer med barn som sjunger med hjälp av tecken som stöd. På hemsidan finns ett tangentbord där barn eller pedagoger kan skriva med hjälp av tecken och mycket mer användbart material.
  • Ur-Teckenspråk Här får barnen följa med teckentåget till olika stationer. Vid varje station finns en grupp med ord och ett klipp som visar hur de tecknas. Det finns även teststationer där klippet visas först och sedan visas olika ord. Barnen kan då klicka på ordet de tror visas på klippet. Den här aktiviteten blir mest lärorik om en pedagog sitter med och läser upp orden och tecknar tillsammans med barnen. 

Böcker
Äppelhyllan på biblioteket är en avdelning eller en plats där böcker och annat finns för barn i behov av särskilt stöd. Här hittade jag tre böcker skrivna Iréne Johansson, Anneli Tisell och Johan Reich. Böckerna innehåller tydliga bilder på högersidan och enkla tecken och text på vänstersidan. Dessa böcker kan introduceras för barnen genom att först använda ett tecken per sida och sedan utveckla det när barnen har lärt sig det tecknet.

Babblarna
På Äppelhyllan hittade jag också babblarna! Färglada böcker samt memoryspel som följer med i boklådan. Inga tecken visas på vänster sidan vid texten utan de beskrivs längst fam och längt bak i boken. Jag upplevde boken som relativt lätt att läsa och teckna samtidigt även om TAKK är nytt för mig.
 Mer om babblarna finns på babblarna.se och hattenforlag.se
Appar
Apparna som visas nedan kan användas som stöd i situationer där kommunikationen blir en svårighet för barn eller mellan barn. De kan underlätta för barn i behov av särskilt stöd att förstå sin omgivning och att göra sig förstådd.
Klicka på länkarna för att se apparnas utseende och funktion.
_______________________________________________________________________
Referenser
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • _______________________________________________________________________
Berörda kursmål
• tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling. 
• skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar